Artikel bloggers

Monday, May 30, 2011

Sekat penjualan 'bir halal'

,
Walaupun minuman ini mempunyai label yang menyatakan ia halal diminum, ujian makmal kadar alkohol di dalamnya melebihi had yang dibenarkan oleh syarak.

KULIM – Masyarakat Islam dinasihat tidak minum sebarang jenis bir yang kononnya halal berikutan kandungan alkoholnya sudah melepasi had 0.01 peratus yang ditetapkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan.

Berdasarkan kajian, kandungan alkohol dalam minuman itu didakwa 0.05 peratus dan adalah haram untuk diminum oleh pengguna Islam.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Seri Jamil Khir Baharom sehubungan itu mengarahkan Jabatan Agama Islam Malaysia (Jakim) dan pihak berkuasa agama Islam negeri-negeri untuk memantau atau jika perlu menyekat penjualan bir tersebut dan beberapa jenis lagi minuman yang sama di pasaran.

“Dalam keadaan kita tidak pasti, lebih elok berhenti meminum minuman itu dan menjauhi diri daripada terperangkap dalam situasi yang mengelirukan. Sumber KOSMO

p/s: Mcm dah xda minuman lain nak minum dah yg terang2 haram dan sbbkan masalah kesihatan dan mental yg serius.Minum la teh ais ke,milo ais ke,x pun sky juice pun sdp gak n berkhasiat tue...hehehe.

10 Kritikan pedas to “Sekat penjualan 'bir halal'”

  • May 30, 2011 at 8:54 AM
    lisa says:

    mcm mana lah bir halal ni blh ade..kalau dah namenye bir..anggap je mmg xhalal..huhuhu..

    delete
  • May 30, 2011 at 8:55 AM

    thnxx for the info ;)

    delete
  • May 30, 2011 at 9:01 AM

    owhh...aku da penah nmpk iklan dy ney..tp, tgk jewla..sbb klu da nma arak.. halal ke?

    delete
  • May 30, 2011 at 9:08 AM
    Green Apple says:

    macam2 benda yg cuba mengelirukan... moga kita semua diselamtkan....

    delete
  • May 30, 2011 at 9:38 AM

    aik...mcm pelik je ade bir lal..lain la kordial rut bir tu...hehe

    -Yok mampir diluk = kenal tak makcik hajjah shitt al-wuzara tak gune ni...

    delete
  • May 30, 2011 at 12:00 PM
    syieda says:

    hukhuk xpernah dgr pun ada bir halal. lg la ktinggalan..T__T

    delete
  • May 30, 2011 at 1:18 PM
    apple hallen says:

    ade meyh bir HALAL ? serious ta pena dgaq ouh >.<

    delete
  • May 30, 2011 at 5:03 PM
    MamaEma says:

    senang-senang diaorang ni tipu....issshhh geram betul...

    delete
  • May 31, 2011 at 5:31 PM
    Ad-Dien says:

    Arak adalah ibu kepada segala kejahatan

    World of Ad-Dien (WADi)

    delete
  • June 3, 2011 at 9:14 PM
    iaryylr says:

    Kadang-kadang pergi kedai nampak juga orang kita beli todi botol atau arak bungkus dalam surat khabar, he he he...

    delete

Sila Tinggalkan Jejak Kaki Anda Di Sini

 

Journey of Youth Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger