Artikel bloggers

Mari Ushar Promosi Hangat

Friday, December 31, 2010

Hari Cuti Semalaysia

,

Hari nie Jumaaat bukan saja hari rahmat malah hari cuti umum coz Malaysia menang Piala AFF Suzuki dengan Khairul Fahmi menjadi hero dan fenomena kini. Dan aku telah terlajak tido hari nie. Hampir matahari tegak atas kepala baru la mata nie nak buka mencari dunia. Korang bangun lewat gak eh?

Well aku bangun lewat bersebab ok. Semalam aku on-call. Tapi patient da la jugak. Boleh dikatakan sentiasa masuk la. The prob is setiap patient tak tau bila diaorg akan beranak. Da yg cepat da yg lambat, bergantung pada si ibu tue sendiri dan perkembangan baby tue. So penat gile monitor keadaan patient setiap masa.

Aku just berjaya conduct one patient nie yang dah gravida 2 para 1(G2P1). Pe G2P1 nie? Maksudnye gravida tue dah 2 kali pregnant and para tue maksudnye da anak 1....de faham skrg?

Tapi patient yg aku conduct tue cepat betul nak bersalin. Masuk bilik dia je dia kata nak kuar dah. Tak sempat2 aku nak pakai glove. Dia bersalin pun aku tengok senang je. Takde la sakit sangat macam patient lain aku tengok yg asyik menjerit sane sini. Da jugak yg macam histeria. Macam2 ada...hahaha.

Dan aku berjaya juga observe one operation (emergency caesarian section) coz patient tue dah lama betul pada stage 1 labour (bersalin). Bila operate baru tau rupanya tali pusat anak dia berlilit2 di kepala baby tue. Sebab tue macam lama je.

Doctors dan assistant nurses tgh operate...korang nak de situ x?
Mase di operating theather tue jam menunjukkan tepat pukul 4 pagi. Mata dah kuyu. Abis je operation aku memang tak tahan dah, dan pe tunggu lagi. Balik tido la...kroooohhhh.

Ok sambung nanti lak ye. Solat Jumaat weh.

p/s: Da sape2 yg nak bersalin?

1 Kritikan pedas:

  • December 31, 2010 at 1:35 PM
    zumar says:

    owh....
    cam tu ek kalau pompuan nak bersalin??
    tak penat ke on-call???

    delete

Sila Tinggalkan Jejak Kaki Anda Di Sini

 

Journey of Youth Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger