Artikel bloggers

Mari Ushar Promosi Hangat

Tuesday, January 25, 2011

Jom cakap pasal Kawin

,

Salam semua & moge sihat slalu....

So pe korang wat petang nie? Makan goreng pisang dgn teh panas? Or tgh membuta atas katil...hehehe. Pe pun yg korang wat aku hrp korang hepi slalu.

Well ari nie aku nak share skit pasal survey yg aku wat. Kalau korang perasan di sebelah kanan sidebar aku tue da survey or nama lainnye poll.

So survey yg aku wat nie pasal kawin. Da la soklan2 simple yg aku tanya utk tahu pendapat majoriti pasal hal2 kawin nie. So jom kita terjah soklan2 tue.

Soklan 1 - Jantina korang pe ye? Aku bagi 4 pilihan jwpn iaitu Lelaki, Perempuan, Tgh2, Keliru. Da jugak yg jwb tgh2 (4%) dan keliru (4%). Wah masih da jgk ye org2 kita yg da konflik identiti nie. Bersyukurlah anda dgn jantina anda coz tue kurniaan Allah dan hanya Dia yg tahu pe yg terbaik utk kita.

Soklan 2 - Korang da pasangan/calon. Aku bagi 4 pilihan jwpn gak iaitu ada-boyfren or girlfren, ada-tunang, ada-dah kawin ma, xda lagi. Hasilnya xda lagi (42%) yg terbanyak. Pelik gak aku coz setahu aku zaman IT canggih nie blh dikatakan semua da teman2 istimewa. Budak2 sek rendah pun dah pandai ade inikan pula org2 dewasa cam kita. Tapi mungkin yg pilih jwpn tue sbb x sure or masih mencari yg terbaik utk diri dia kot.

Soklan 3 - Umo bape korang nak kawin. Aku bagi 4 pilihan jwpn gak iaitu umo 15-20, 21-25, 25-30, 30-50. Hasilnya byk yg pilih nak kawin mase umo 21-25 or 25-30. So bagi aku nak kawin mase umo tue pun sesuai sgt la, xda la muda or tua sgt kan. At least mase umo tue dah abis study or dah keje, so xda la mslh dari segi nak bagi anak orang makan...hehehe.

Soklan 4 - Hantaran nak bapa? Nie 4 pilihan jwpn gak iaitu RM1000-5000, RM5000-10000, RM10000-20000, Quran je.Yang paling tinggi org pilih antara RM5000-10000. So berpatutan la tue coz byk pompuan2 skrg terpelajar, so tinggi skit la. Yg pilih antara RM10000-20000 tue aku rase cam kategori artis je, x pun dia pangkat beso. Tapi jgn la wat gitu, naya si laki nak cari duit. Silap ari bulan hutang dgn along. Yg paling penting ikatan yg sah kan. So dlm2 byk2 jwpn yg aku bagi tue, masih da yg pilih hantara nie cukup la Quran je dgn peratusan ke-2 tertinggi. Bgs sape yg pilih nie dan aku hrp memang dia wat pun mase nak kawin nanti ye...

Soklan 5 (yg last) - Korang nak bersanding x? Aku bagi 2 pilihan jwpn je yakni (1) nak sbb boleh melaram, (2) xnak coz haram n family jew xpe kan. So yg tertinggi org pilih adalah xnak coz haram. Bgs la org Melayu Islam kita masih da pegangan agama yg kuat. Well aku kata mcm nie xda niat nak kutuk sape2 yg pilih nak ye. Aku rase korang dah maklum dgn hukum bersanding. Hukumnya memang haram unless dilakukan dlm kalangan keluarga je. Tue pun da perbahasan dan limitationnye. Seharusnye isteri or suami tue tunjukkan kecantikan or pe2 la pada pasangannya,bkn pd org lain. So fikir2 kan lah.

So kesimpulannya, survey yg simple sgt2 aku wat at least dpt beri kita gambaran pandangan masyarakat kita pasal hal kawin nie. So pandangan korang mcm mana?

p/s: Bile cite sal kawin je mesti terus segar, nape ye? hehehehe.

17 Kritikan pedas to “Jom cakap pasal Kawin”

  • January 25, 2011 at 7:16 PM

    tak thu lagi kawin ble...huhu..:)

    delete
  • January 25, 2011 at 7:18 PM
    wanacesh says:

    owh,,kter pon xde sanding sbb mak kter x suka mcm ngarut je,,kter pon x mau sebab segan,,bukan cantik pon sy nh,,hehehe,suami dh ckp sayer cantik pon,,honey,,lets go 2 heavenn!!ha3,,,

    delete
  • January 25, 2011 at 8:31 PM
    MiSS Fyda says:

    wa... best poll awak tuh.. ehheh

    delete
  • January 25, 2011 at 9:21 PM
    Unknown says:

    blekah awak buat poll????
    awat tak kabooooorrr...:(

    sape jeh yg jwb hantaran quran jeh tuh... :)
    bagusnya kalau mereka mmg BETUL2 buat hantaran mcm tuh.... salute gle pompuan mcm nih :)

    delete
  • January 25, 2011 at 9:29 PM
    syuwai says:

    memang berbaloi ang buat poll srvy tu..thanks sb share^^

    delete
  • January 25, 2011 at 10:08 PM
    Mr.TN_SkY says:

    ahaha..aku keliru wei jantina aku :p neway xpsn pun poll ko? bile eh? aa.kawin mmg lmbt g.stabilkan diri..tunaikan tggjwb SKY sebagai anak dulu.hee

    ha..bro.:-) Ur link SkY dah msukkan dlm link exchange.. :-) Ini reward sebab kamu komen kasi idea ritu ye..:-) thanks..Komen kamu sangat membantu budak baru dalam dunia blogging nie =_=...Harap tidak jemu melawat pondok kecil...Dan SkY drop komen here too ye hehe..

    HANYA ORANG GILA JE BERFACEBOOK

    delete
  • January 25, 2011 at 10:51 PM

    mane poll ny wak..? hehe

    delete
  • January 25, 2011 at 11:20 PM
    asliner says:

    tau xpe..
    segar pulak tetibe..!
    =)

    delete
  • January 25, 2011 at 11:27 PM
    Pja Ismail says:

    ala, mana survey ni? tak sempat nak jawab tau! kalau tak boleh tambah bilangan % nak kawen bila tu. kah kah kah

    delete
  • January 26, 2011 at 2:24 AM
    mira_nas says:

    er... dua tahun lagi kot baru nak kahwen

    delete
  • January 26, 2011 at 7:49 AM
    mila says:

    haha bab kawen ni yg lemah....xleh jwb eh

    delete
  • January 26, 2011 at 12:55 PM

    ;-)

    delete
  • January 26, 2011 at 7:54 PM

    teringin jugak nak jawab utk poll tu. tapi bini tengok kat belakang. satgi ingat untuk bini no 2 pulak.
    bahaya oiiiiii.....

    delete
  • January 26, 2011 at 8:04 PM
    man says:

    tengok pasal kawin nih terfikir lak aku bila la aku boleh kawin :P

    delete
  • January 28, 2011 at 9:42 AM
    Adam Aizad says:

    ada sesape nk pinang saya x?

    ademncats

    delete
  • January 29, 2011 at 9:14 AM
    Cikgu Armiza says:

    ehhee,,,bernikah itu mudah..tapi diri sendiri yang suka menyukar2kan ia...^__^


    **ahaa...nak kawen bila pun tak tau lagi...hihi..

    delete
  • January 31, 2011 at 6:56 PM
    zumar says:

    aiseh...
    bila masa lak da survey kawen ni??
    tak pasan pon

    jyouth bla plak nak kawen??
    (^___^)

    delete

Sila Tinggalkan Jejak Kaki Anda Di Sini

 

Journey of Youth Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger