Artikel bloggers

Tuesday, February 01, 2011

10 Ramuan Melampau Dalam Mi Segera

,
 
Salam semua....

Korang makan mi segera, x kira cap pe pun i.e maggi ke, cintan ke or pe2 je? Confirm makan kan. Student2 universiti or kolej lagi la makan maggi nie. Kalau korang ushar kat bilik asrama diaorg memang confirm belambak stok maggi tue.

Kadang2 dalam kita x sedar, maggi nie mcm dah jadi makanan ruji buat kita especially org Melayu. Nasi pun kadang2 kita dah jarang makan, asyik maggi je. Tapi maybe disebabkan terdesak dek poket yg slalu kering je, so x mampu sgt nak tibai nasi dgn lauk yg agak mahal dari maggi.

Tapi kita kena beringat yg maggi nie bukanlah makanan yg terbaik. Memang la cepat dan senang utk buat dan zup terus masuk perut. Tapi maggi yg masuk perut korang dan aku tue la yg akan bagi pelbagai kesan sampingan pada tubuh badan kita.

So aku nak share skit pe dia bahan2 yg diaorg letak dlm maggi nie. Bile bace info nie rase mcm nak muntah je balik maggi tue. Tapi apakan daya, dah sebati pun. So berikut adalah bahan2 yg da dlm maggi yg memang bahaya utk badan kita.

Kalsium Sulfat: Kapur Paris.

Asid Tartarik: Bahan kimia yang digunakan dalam julap dan untuk memutihkan cermin. Lebih beracun berbanding 100% alkohol tulen.

Kalsium Oksida: Digunakan rawatan sisa buangan dan dalam racun serangga.

Tertiary Butylhydroxyquinone (TBHQ): Produk berasaskan petroleum; satu bentuk butane (cecair dalam pemetik api).

BHT: Risiko karsinogen dan kesan berbahaya kepada ginjal.

Propyl Gallate: Satu xenoestrogen (sebatian seperti hormon). Boleh memberikan kesan sampingan kepada pembiakan, perkembangan janin yang sihat dan menghalang pengeluaran sperma

Pentasodium triphosphate: Bahan pencuci paling berkuasa (sering digunakan dalam bahan cuci), bahan samak untuk kulit; juga digunakan dalam pengeluaran kertas, penapisan petroleum, aplikasi lombong dan rawatan air.

Propylene Glycol: Pelarut sintetik yang dianggap racun neurologi. Digunakan untuk pembuatan bahan pendingin, antibeku automotif, cecair yang berfungsi dalam tekanan hidraulik dan sebagainya. Jumlah berlebihan yang diambil boleh membawa kepada kerosakan buah pinggang.

Polydimethylsiloxane: Digunakan dalam kanta sentuh, syampu (untuk menjadikan rambut berkilat dan licin), minyak pelincir dan jubin tahan panas.

Pewarna tiruan (contohnya: Sunset Yellow FCF dan Tartrazine): Menyumbang kepada hiperaktiviti dalam kalangan kanak-kanak; mungkin turut menyumbang kepada gangguan visual dan pembelajaran, kerosakan saraf; mungkin menjadi penyebab kanser.


So kalau korang perasan, mcm2 jenis racun yg da dlm maggi nie. Racun serangga, racun bahan pencuci, cecair dlm pemetik api pun da dlm maggi nie.

Kesan pulak boleh bagi kerosak teruk pada organ2 penting mcm ginjal, sistem pembiakan. So takut nanti x boleh dpt anak or anak cacat lak nanti.

So nasihat aku pada pemakan Maggi yg TEGAR, sila lah berhenti dari makan mi segera nie utk elak dari jadi sakit. Nama pun mi segera, so segera la ke kubur gak.

Jom same2 kita ikhtiar x makan maggi. 'Say No' to maggi.

p/s:
1. Di asrama aku diaorg penah wat kenduri mkn maggi beramai2 dlm baldi, gile siot....hehehehe
2. Sori kpd org2 pengusaha mi segera, aku tau korang xkan suka entri nie....huhuhu

27 Kritikan pedas to “10 Ramuan Melampau Dalam Mi Segera”

  • February 1, 2011 at 9:23 AM
    schaze zainn says:

    makan selalu memang tak baik untuk kesihatan.

    delete
  • February 1, 2011 at 10:14 AM

    alamak baru igt nk lyn megi lunch ni...

    BANJIR DI JOHOR LEBIH TERUK DARI TAHUN 2006?

    delete
  • February 1, 2011 at 10:40 AM
    mira_nas says:

    hurm..aku dah lama tak makan megi.. kadang2 tak ley nak elak la..

    delete
  • February 1, 2011 at 10:46 AM

    sy bukan kaki maggi.... tp kadang tu teringin sgt!. lg pun maggi ni cam mknan wajib ada kat student di saat2 kering dan tgh mlm kan?

    p/s: bagus info ni.... btw, byk lg tau mknan yang ada bhn kimia cam ni!

    delete
  • February 1, 2011 at 10:58 AM
    maRShA says:

    sme teruk je ngn cola and pepsi.. bru smlam mkan megi.. hu3... tpi skunk ney law mkan rndam dlu ngn air panas then toskan pastu masak.. law rendam nmpak la lilin yg melekat kt stu.. rse ny kurg bhaya cket la..

    delete
  • February 1, 2011 at 11:38 AM
    saya_arief says:

    patotla sedap semacam je megi nih..

    delete
  • February 1, 2011 at 11:43 AM

    makan skali sebulan takpe la. kalau kerap mmg memudaratkan !

    delete
  • February 1, 2011 at 12:02 PM
    fArAh!! says:

    farah tak makan meggie..dok asrama dulu pun makan nestum jew..meggie mmg tak usik..hhehe

    delete
  • February 1, 2011 at 12:49 PM

    erkk! baru pas makan megi kari berapi tadi..hawwwwww!

    delete
  • February 1, 2011 at 3:31 PM
    Addam Juhari says:

    ada 3 bungkus lagi dalam locker...ottuke??

    delete
  • February 1, 2011 at 3:32 PM
    mrs.sabri says:

    huhu..akak salah seorang penggemar maggie..takut la.. :(

    delete
  • February 1, 2011 at 3:51 PM
    eyqa amin says:

    said...
    dh tau pun still xbole la tinggalkn megi nie...
    msti mkn...tp xla hari2...=(

    delete
  • February 1, 2011 at 4:00 PM
    Along Usop says:

    hahah.. great info!.. mmg sesuai la ntuk peringatan kaki2 megi diluar sane tu.. =P

    *mcm la along tak terlibat.. lol..

    delete
  • February 1, 2011 at 6:34 PM
    iEra NaDiRa says:

    nak mintak sumber boleh tak?(jangan kata drpd FB =P). Nak buat rujukan utk diberitahu kpd kawan2 nanti. ;)

    delete
  • February 1, 2011 at 7:38 PM
    wanacesh says:

    woh,,slama nh engt perencah maggie yg berbahaya,,rupenye dgn mi2 sekli,,hm,,,kalo mcm tu nk tuka maggie ke mi sedap plk la,,ha3

    Mesir merusuh,,ada aku kisah?,,

    delete
  • February 1, 2011 at 9:55 PM
    misza says:

    kena bertukar kepada nestum @ oat.

    delete
  • February 2, 2011 at 12:28 AM
    HonEyBuNNy says:

    xnak la makan magie lagik...takot...uwawwawa

    delete
  • February 2, 2011 at 7:30 AM
    kakyon says:

    apa-apa pun kalau makan brlebihan.mendatangkan mudarat.
    dah lama say "no" to maggie.

    delete
  • February 2, 2011 at 10:31 AM
    Cik Jannah says:

    tapi kadang2 tingin sgt nak mkn megi..tatau naper..huhu

    delete
  • February 2, 2011 at 11:21 AM

    nasib baik terlali jarang makan maggi

    ademncats

    delete
  • February 2, 2011 at 3:26 PM
    DiNaZ says:

    erm nak tanya la bahan2 tu terkandung dalam perencahnya kerr atau pada mee nya??

    delete
  • February 2, 2011 at 3:27 PM
    Azmi Khan says:

    sy ada bc bende nie dlm paper persatuan pengguna pulau pinang......

    delete
  • February 2, 2011 at 7:19 PM

    Bila duet takde, maggi jugala penyelamat dari perut kosong.

    delete
  • February 2, 2011 at 9:23 PM
    Mr. TN_SkY says:

    Uishh..megii tuh ape? aku xtaw la! haha..gile la soalan dari seorang yg duk asrama dri dulu..zzzz..megi dah kire cam mknn rutin dah lau poket kering! hahaa :-p

    KENALI CIRI PENGIKUT DAJJAL, ADAKAH KITA???

    delete
  • February 3, 2011 at 11:08 PM
    Firdaus Alim says:

    Hihihi..nice info tq

    delete
  • February 4, 2011 at 1:33 AM
    jiwemude says:

    great info!

    bw here n folo..feel free to folo back..:)

    delete
  • February 9, 2011 at 7:35 PM

    ohh . baru tau . tapi dah suke maggie sangat macam mane ? huhu

    delete

Sila Tinggalkan Jejak Kaki Anda Di Sini

 

Journey of Youth Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger